E-fulfilment voor webwinkeliers: tips & tracks

Posted by Margot Manasse
Category:

E-fulfilment voor webwinkeliers: afhandeling orders

E-fulfilment voor webwinkeliers, u heeft er vast wel eens iets over gehoord. Het runnen van een webwinkel is veel werk. Waarschijnlijk begint het klein. Als u het goed doet, groeit het aantal bestellingen gestaag. Met administratieve afwikkeling en klantenservice erbij, komt u plotseling om in het werk. Administratie en magazijnwerk is voor veel zelfstandige ondernemers niet de droombaan die zij voor ogen hadden. Voor hen kan e-fulfilment uitkomst bieden.

E-fulfilment voor webwinkeliers: wat is het?

E-fulfilment voor webwinkeliers

Bij e-fulfilment voor webwinkeliers wordt vooral het logistieke werk uitbesteed aan een externe partij. Welke diensten daar precies onder vallen verschilt per aanbieder. Vaak draait e-fulfilment om de inslag en opslag van voorraad en het samenstellen, inpakken en verzenden van bestellingen. Zo worden binnenkomende artikelen gecontroleerd en in het magazijn aan uw voorraad toegevoegd. Wanneer er bestellingen via de webwinkel worden gedaan, volgt het orderpicken, worden de producten ingepakt en verzonden. Soms bieden e-fulfilment aanbieders ook extra diensten aan zoals administratie, facturatie en klantenservice.

Voordelen van e-fulfilment voor webwinkeliers

Het uitbesteden van logistieke taken is voor veel webwinkeliers een grote stap, vooral als zij nog niet lang actief zijn. Toch kunnen deze ondernemers flink wat voordeel halen uit e-fulfilment.

  • Snelle leveringen: e-fulfilment partners treffen speciale regelingen met koerierdiensten zoals PostNL, UPS of DHL. Zo kunnen er vaak latere cut off tijden worden geboden om een zo snel mogelijke levering voor de consument te realiseren
  • Continuïteit van dienstverlening: wie net zijn eerste webshop start, beseft misschien nog niet wat voor impact de benodigde continuïteit op zijn leven zal hebben. Je moet 24/7 klaarstaan voor klanten en iedere dag moeten er pakketjes worden verstuurd. Door de logistieke taken uit te besteden, is het weer mogelijk om met een gerust hart een weekje op vakantie te gaan
  • Tijdwinst: zelf houdt u veel meer tijd en energie over voor belangrijke taken zoals inkoop, verkoop, promotie en het verder ontwikkelen van uw bedrijfsconcept
  • Schaalvoordeel: er valt ook een directe kostenbesparing te behalen door schaalvoordeel. Doordat fulfilment aanbieders groter kunnen werken, dalen bijvoorbeeld de kosten per verpakking of zending
Is e-fulfilment rendabel voor webwinkeliers?

Natuurlijk moet een investering voor ondernemers wel winstgevend zijn. Of e-fulfilment voor u rendabel is, hangt met verschillende factoren samen. Op de eerste plaats helpt het wanneer er bij uw webwinkel een enigszins constante stroom bestellingen binnenkomt. Hoeveel dat er moeten zijn voordat e-fulfilment winstgevend wordt, valt niet zomaar te zeggen. Bepaalde aanbieders werken met minimale orderaantallen, maar er zijn ook bedrijven die zich juist op kleine webwinkels richten en flexibele tarieven hanteren.

Laat u in ieder geval niet te snel afschrikken door de schijnbaar hoge kosten. Kleine of beginnende ondernemers vergeten vaak dat hun eigen tijd ook geld kost. Maak eens een berekening: hoeveel zou u per uur moeten verdienen? En hoeveel uur bent u wekelijks kwijt met het inpakken en wegbrengen van pakketjes? Grote kans dat de kosten voor het uitbesteden van logistiek hierbij in het niet vallen. Bovendien kunt u deze kostbare uren beter besteden aan bijvoorbeeld marketingactiviteiten. Onderschat niet hoeveel extra bestellingen, en dus financiële winst, een goede promotie oplevert.

De juiste e-fulfilment partner kiezen

Er zijn tegenwoordig veel bedrijven die zich bezighouden met e-fulfilment. Ze bieden verschillende diensten aan, op verschillende schaalgroottes en tegen verschillende tarieven. Om als webwinkelier de juiste partner te kiezen, kunt u de volgende vragen overwegen.

  • Welke diensten worden er aangeboden?
  • Met welke webshop systemen werkt de aanbieder? Kan uw huidige webwinkel direct worden gekoppeld of zou u op een nieuw systeem over moeten gaan?
  • Geldt er een minimum orderaantal? Sluit de schaal waarop er gewerkt wordt aan bij de schaal van uw webwinkel?
  • Bestaat er mogelijkheid tot opschalen? Misschien heeft u lang gezocht naar een aanbieder die rendabel is voor uw kleinere webwinkel, maar wat gebeurt er als uw bedrijf verder groeit?
  • Ga persoonlijk langs om een kijkje te nemen. Hoe is de sfeer? Is het magazijn netjes op orde? Voelt het contact met de medewerkers prettig?
  • Waar is de aanbieder gevestigd? Wat zijn de mogelijkheden voor internationale zendingen?

Het is belangrijk om uw huiswerk te doen en verschillende e-fulfilment aanbieders te vergelijken. Denk goed na over wat u nodig heeft, nu én in de toekomst. Met deze vragenlijst bent u in ieder geval al een eind op weg naar het vinden van e-fulfilment die bij u past.

Direct op zoek naar hulp of een offerte?

Wilt u direct aan de slag met 3 maanden 50% korting en gratis advies? Ga dan snel naar onze tijdelijke actiepagina. Benieuwd hoe Alpi uw logistieke taken kan verlichten? Neem gerust contact met ons op voor advies en/of een vrijblijvende offerte. U ontvangt dezelfde dag nog een bericht van ons.